Christmas, DIY Projects, Style & Beauty

DIY: Piffa till dina skor inför julens festligheter

DIY Ankle bows for your heels | New heels without ruining them | Sandramarias.com
När jag sökte genom hela Pinterest för inspiration inför Galan 2016 så kom jag över en massa bilder på supersnygga skor med en rosett runt vristen. Wow tänkte jag, det där går säkert att DIY:a. Jag hade ett par väldigt vanliga svarta klackar, som jag köpt för 5 år sedan och som jag faktiskt tröttnat på, och de blev den perfekta basen för rosettklacksprojektet. 
 
DIY Ankle bows for your heels | New heels without ruining them | Sandramarias.com
DIY Ankle bows for your heels | New heels without ruining them | Sandramarias.com
Det jag gillar med detta enkla DIY är att rosetterna är helt lösa så att man inte behöver offra sina skor. Man kan välja när man vill ha rosetterna och när man hellre är utan, och rosetterna går dessutom att använda på olika skor. På så sätt slipper man göra många rosetter (om man inte vill göra dem i olika färger förståss). 
 
DIY Ankle bows for your heels | New heels without ruining them | Sandramarias.com
Jag gjorde mina i filttyg eftersom det är det enklaste tyget att jobba i och dessutom superbilligt. Man behöver inte vara rädd att något resmar i kanterna och man kan t.o.m. limma ihop allt om man inte vill sy som jag. Scrolla ner för att se en steg-för-steg beskrivning på hur jag gjorde. 
 
DIY Ankle bows for your heels | New heels without ruining them | Sandramarias.com
 
DU BEHÖVER:
(För en rosett)
 
 3 stycken remsor tyg i valfri bredd och längd. 
Hake + Ögla (2 par)
Tråd och nål
 
GÖR SÅHÄR:
1 / Vik två av dina tygremsor på mitten och korsa dem över varandra. Sy några stygn i mitten för att fästa ihop dem.
 
2 / Ta den tredje remsan, mät runt din vrist och lägg till ca 1cm, klipp den till passlig längd.
 
3 / Använd biten som lämnade över till mitten av rosetten. Vik den dubbelt. Om du vill kan du sy några stygn så den hålls dubbelvikt.
 
4 / Vik ihop mitten av rosetten och spänn den lilla dubbelvikta biten runt. Sy fast ordentligt på baksidan. Klipp av överlopps tyg. Vill du klippa hack i banden på rosetten som jag gjorde så kan du göra det.
 
5 / Sy fast vristbandet på baksidan av rosetten. 
 
6 / Sy fast hakarna och öglorna. Tänk på att de ska vara på motsatta sidor av bandet (ex. hakarna på insidan av bandet och öglorna på utsidan).
 
7 / Gör en till likadan.
 
Voilá!
 
 
DIY Ankle bows for your heels | New heels without ruining them | Sandramarias.comDIY Ankle bows for your heels | New heels without ruining them | Sandramarias.com
Sådär, ett enkelt sätt att piffa till dina skor utan att behöva förstöra dem. Smart va? Ha det bra, nu ska jag njuta av årets sista novemberkväll. Tänk att det är 1:a december redan imorgon?! *hjärtögon*